Søvn Mette Borghus

SØVN

Print Friendly, PDF & Email

Manglede nattesøvn virker meget hurtigt trættende på humøret.
Manglede søvn kan meget let være forbundet med stress, angst og bekymringer.
Hvad kommer først, hønen eller ægget…? Uanset kan det hurtigt blive en ond cirkel.
God nattesøvn er samtidig en af de bedste midler mod stress, og god søvn virker dæmpende på nedtrykthed, ængstelighed og angst.

HVAD KAN MAN GØRE?
Der findes mange gode råd til hvad der kan gøres for at fremme den gode nattesøvn.
Bl.a. er det en god ide med faste sengetider. undgå stimulanser som kaffe, alkohol, sukker og cigaretter,
sørge for at soveværelset er mørkt (så vi udskiller hormonet melatonin, som fremmer nattesøvnen).
Afspændings-øvelser og meditation er også gavnligt. da det beroliger nervesystemet og får kroppen til at falde til ro, og samtidig sænker farten på tankevirksomheden.

Psykomotorisk Kropsterapi virker dybdeafspændende og aktiverer det parasympatiske nervesystem. Herved udskilles der serotonin og melatonin (søvn-hormonerne), som både fremmer den gode nattesøvn og gør letter indsovnings-fasen.

PSYKISKE ÅRSAGER TIL SØVNBESVÆR
Det er også relevant at finde den psykiske sammenhæng med den manglende nattesøvn, – altså at finde hvad der holder dig vågen om natten. Under et psykomotorisk behandlingsforløb arbejdes der både kropsligt og psykisk med at løse søvnproblemet.

Behandlingerne foregår i Mejlgade 28, Århus C

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen